ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Ο φοιτητής μετά το τέλος του μαθήματος:
- Θα έχει κατανοήσει τη μεθοδολογία ανάλυσης σε θέματα ιατρικής έρευναςκαι κλινικής πρακτικής.
- Θα έχει την ικανότητα να συγκεντρώνει και να ερμηνεύει συναφή στοιχεία (κατά κανόνα εντός του γνωστικού του πεδίου) για να διαμορφώνει κατάλληλο πλαίσιο διεξαγωγής έρευνας και κρίσεις που περιλαμβάνουν προβληματισμό σε συναφή κοινωνικά, επιστημονικά ή ηθικά ζητήματα.
- Θα έχει την ικανότητα να συμμετάσχει σε όλες τις φάσεις ενός ερευνητικού πρωτοκόλλου, από την εννοιολογική φάση, την αναλυτική με εφαρμογή σύγχρονων εργαστηριακών διαγνωστικών τεχνικών και την συγγραφή και διάδοση των ερευνητικών αποτελεσμάτων.
- Είναι σε θέση να συγγράφουν επιστημονικά άρθρα και να τα κοινοποιούν τόσο σε ειδικευμένο όσο και σε μη-εξειδικευμένο κοινό.
- Έχουν αναπτύξει εκείνες τις δεξιότητες απόκτησης γνώσεων, που τους χρειάζονται για να συνεχίσουν σε περαιτέρω μεταπτυχιακές σπουδές με μεγάλο βαθμό αυτονομίας.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Εισαγωγή στη Μεθοδολογία της Επιστημονικής Έρευνας στις Επιστήμες της Υγείας. Οι θεσμικές και δεοντολογικές διαστάσεις κατά την εκτέλεση μιας έρευνας.
- Αρχές ανάλυσης δεδομένων, μεταβλητές, σχεδιασμός και χρήση ερωτηματολογίων, υποθέσεις.
- Δειγματοληψία πληθυσμού. Το υπο-δείγμα στο εργαστήριο και η σημασία του. Κατηγορίες δειγματοληψίας πληθυσμού, επιλογή δείγματος.
- Επιδημιολογική Έρευνα: μελέτες Επιπολασμού, Αναδρομικές μελέτες και Προοπτικές μελέτες.
- Επιδημιολογική Έρευνα: Παράγοντες κινδύνου, Συγχυτικοί παράγοντες, Συνέργεια
- Κλινικές Δοκιμές: Σχεδιασμός & Ανάλυση.
- Δείκτες, ρυθμοί, αναλογίες, σχετικός κίνδυνος, σχετικός λόγος.
- Ερωτηματολόγια: Σχεδιασμός- Εγκυρότητα – Αξιοπιστία
- Έρευνες Επισκόπησης: Μετά-Ανάλυση.
- Βάσεις δεδομένων στο χώρο των επιστημών της Υγείας (PubMed, Scopus, SCI).
- Αξιολόγηση ερευνητικού έργου (συντελεστής απήχησης, αναφορές).
- Δημοσιεύσεις: Διαδικασία και Δεοντολογία για τον συγγραφέα, τους κριτές και τους αναγνώστες.
- Ανασκόπηση & Εξετάσεις
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνική
1. Δαρβίρη Χριστίνα: Μεθοδολογία έρευνας στον χώρο της Υγείας. Εκδόσεις Πασχαλίδης, 2009.
2. Ιωαννίδης Ι: Αρχές Αποδεικτικής Ιατρικής, εκδόσεις Λίτσας. (2002).
3. Λυκερίδου Αικατερίνη- Αβραμιώτη και συν: Μεθοδολογία έρευνας στην υγεία- μελέτη της υγείας και των υπηρεσιών υγείας ΕκδόσειςBroken Hill, 2014.
4. Παναγιωτάκος Δ.: Μεθοδολογία της Έρευνας και της Ανάλυσης Δεδομένων, για τις Επιστήμες της Υγείας, Εκδόσεις ΔΙΟΝΙΚΟΣ ε.π.ε., Αθήνα. (2011).
5. Πατρινός Γεώργιος και συν: Μοριακή Διαγνωστική. Εκδόσεις Παρισιανού, 2005.
6. Σταυρινός Β., Παναγιωτάκος ΔΒ.: ΒΙΟΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ, εκδόσεις Gutenberg, (2006).
Ξενόγλωσση
7. Laake & Benestad & Olsen Research methodology in the medical and biomedical sciences .Elsevier 2007.
8. Monsen RE (1992). Research: Successful Approaches, The American Dietetic Association
9. Supino et al (editors) Principals of research methodology A guide for clinical investigators. 2012
10. Wilhelm Ansorge et al., Molecular Diagnostics. Elsevier 2009, (second edition).